Adam Sadowski

Q&A Pamiętnik i Planer Ćwiczeń Muzycznych

1. Czym są Pamiętnik Ćwiczeń Muzycznych i Planer Ćwiczeń Muzycznych?

Pamiętnik Ćwiczeń Muzycznych oraz Planer Ćwiczeń Muzycznych, to notatniki, które mają za zadanie ułatwić przygotowywanie utworów muzycznych i sprawić, że będzie ono bardziej efektywne; pomagają w stworzeniu planu ćwiczenia i wypracowywaniu sposobów ćwiczenia, służą do monitorowania ćwiczenia i występów. 

Pamiętnik uczy jak ćwiczyć, jest miejscem zbierania informacji z codziennych Muzycznych Odkryć, to także miejsce na spisanie pierwszych Scenicznych Wspomnień.

Bardziej rozbudowany Planer składa się z 5 części, które poprowadzą muzyka począwszy od pierwszego kontaktu z utworem (a vista), poprzez planowanie pracy, analizę i zbieranie informacji o utworze, sesje ćwiczeniowe, aż po występ muzyczny. 

2. Dla kogo przeznaczony jest pamiętnik a dla kogo planer?

Pamiętnik przeznaczony jest dla dzieci i młodzież, zawiera wskazówki jak ćwiczyć (znajdziemy je na końcu notatnika oraz na nieparzystych stronach), wpisy w pamiętniku zastąpione są przez ikonki, w których odnajdzie się nawet najmłodszy muzyk.  

Planer przeznaczony jest dla starszych muzyków, jest bardziej rozbudowany. Pomaga w zbieraniu informacji o utworach, nad którymi będziemy pracować, pomaga w przygotowaniu planu pracy. Z jego pomocą można również ćwiczyć cenną umiejętność, jaką jest gra a vista. 

3. Czy z pamiętnikiem/planerem można ćwiczyć w domu?

Zdecydowanie tak. Notatniki te przeznaczone są do samodzielnego ćwiczenia. Większość pracy nad utworem odbywa się przecież w domu: odczytanie utworu, rozwiązywanie problemów technicznych, przyspieszenie tempa, wypracowywanie interpretacji. 

Możliwość poznania sposobów domowego ćwiczenia jest niesamowicie cenną informacją dla nauczyciela. Dlatego warto zabierać te notatniki także na lekcję. 

4. Czy pamiętnik/planer trzeba uzupełniać regularnie?

Warto, ale nie jako kolejny obowiązek. Raczej jako okazja do tego by po wpisaniu kilku wniosków mieć spokojną głowę

Wpisy w pamiętniku czy planerze dają możliwość zauważenia najbardziej wartościowych sesji ćwiczeniowych. Do takich sposobów ćwiczenia warto w przyszłości wracać. 

5. Dlaczego warto ćwiczyć z pamiętnikiem/planerem?

Ćwiczenie odbywa się zwykle w samotności, występujemy natomiast przed publicznością. Do takiej publicznej prezentacji potrzebujemy przygotować nie tylko warsztat muzyczny ale i psychikę. 

Notatniki obok zbierania informacji muzycznych, zwracają uwagę na okoliczności w jakich ćwiczymy i występujemy. 

Poprzez dokumentowanie czasu pracy nad utworem możemy poznawać siebie i korygować sposoby ćwiczenia. 

6. Jak rozpocząć pracę z pamiętnikiem/planerem?

Obydwa notatniki zawierają instrukcje. 

O tym jak wygląda pamiętnik opowiada Bajka o Kapitanie Nutce. Wewnątrz książki znajdują się również wskazówki, jak ćwiczyć? oraz chmurki czy wiesz, że… 

Z kolei korzystający z planera mogą zapoznać się z rozdziałem Przewodnik po planerze oraz nagraniami video zamieszczonymi pod kodem QR

7. Czy potrzebna jest pomoc rodzica lub nauczyciela w wypełnianiu pamiętnika/planera?

Uzupełnianie notatnika nie powinno być trudne nawet dla początkującego muzyka,

Korzystne dla młodego muzyka będzie natomiast, gdy do śledzenia wpisów zaprosi rodzica lub nauczyciela. W ten sposób może uzyskać wsparcie i pomoc w korygowaniu i ubogacania sposobów ćwiczenia. 

8. Które wpisy w pamiętniku/planerze są najważniejsze?

Wpisy w notatnikach dzielą się na te dotyczące sposobów pracy nad utworem oraz te dokumentujące okoliczności tej pracy. 

Najważniejsze wpisy obydwu notatników to cel ćwiczenia, sposób ćwiczenia i wnioski. 

Pozostałe wpisy pomagają w wypracowaniu efektywności pracy i w psychicznym przygotowaniu do występu. 

9. Czym różni się cel ćwiczenia od strategii ćwiczenia?

Nudnym i zdecydowanie mało wartościowym jest ciągłe przegrywanie utworu od początku do końca. W utworze znajdują się przecież miejsca łatwiejsze i trudniejsze, a praca nad utworem wymaga podjęcia decyzji, co ćwiczyć. Ta decyzja to cel. Cel realizowany jest przez sposób ćwiczenia. Strategie to różnorodna praca z fragmentem utworu, próby wyćwiczenia, które często wymagają świadomego chwilowego uproszczenia materiału. 

10. Czy korzystając z pamiętnika/planera można przygotować się do występu?

Zdecydowanie tak. Zapisy w notatnikach to okazja do śledzenia okoliczności ćwiczenia, samopoczucia i przeszkód, jakie pojawiają się podczas ćwiczenia i występów, to również okazja do monitorowania poziomu trudności utworów. Zauważanie i modyfikowanie tych elementów, a także podsumowywanie każdego występu to zdobywanie doświadczenia scenicznego. 

Tu znajdziesz:

Pamiętnik Ćwiczeń Muzycznych oraz Planer Ćwiczeń Muzycznych

Next Post

Previous Post

Leave a Reply

© 2025 Adam Sadowski

Theme by Anders Norén